FÖRELÄSNINGAR

Nedan kan du se förslag på föreläsningar.

Kontakta mig för andra behov.

Förslag 1

Barn med särskilt tydliga signaler behöver särskilt medvetna pedagoger.

För att kunna möta de barn som mest utmanar vår kunskapsnivå behöver vi först vara trygga i vad alla barn behöver.

Det handlar om synen på ledarskap, framförhållning, mentalisering och lågaffektivt bemötande. Det handlar om vår förmåga att tolka barnens intentioner, att urskilja det väsentliga och att lyfta dessa barns självkänsla – utan att de andra barnen tappar sin.

En heldag fylld med perspektiv, reflektion och nya insikter – där vi synliggör viktiga aspekter och vinklar, och förhoppningsvis går hem med en skön dos tänkar-träningsvärk.

En ung pojke med blå hatt och gammaldags kläder sitter ensam på en höbal och tittar ner med ett sorgset uttryck mot en suddig grön skogsbakgrund.

Förslag 2

Hur skapar vi värde och kvalitet i de helt vardagliga situationerna?

När vi pedagoger på riktigt ser på vardagen med samma intresse, koncentration och fascination som vi gör på det som sticker ut – då öppnas dörrar till magiska upplevelser. Både tillsammans med barnen och inom oss själva som vuxna.

Men hur hamnar man där? Varför blir leken i sandlådan ibland bara ett tillfälle att “passa barnen”?

Det här är en föreläsning där vi analyserar en dag på förskolan, bena ut olika situationer, fördjupar oss och utmanar våra tankar. Vad gör de vardagliga momenten med mig som pedagog? Och hur kan vi hitta ett annat sätt att tänka och agera?

Ett litet barn med blont hår leker i en sandlåda och gräver med en röd spade. En vuxen är i närheten och sandleksaker, bland annat en röd hink och gula formar, är utspridda runt omkring.

Förslag 3

Arbetsglädje, lust och nyfikenhet.
Hur får vi en förskola att längta till – för både stora och små?

Vi har alla ägnat många APT- och teambuildingdagar åt att “prata” om detta. Ändå har många av oss upplevt att dagen efter är det ingen skillnad. Varför?

Under en förmiddag närmar vi oss dessa helt grundläggande byggstenar i förskolan från nya perspektiv. Vi vänder spegeln mot oss själva, tittar på grundläggande mänskliga behov, rädslor vi bär på och frågar: Vad sitter i väggarna? Om jag inte är nyfiken på mig själv, kan jag då vara i utforskande med barnen? Kan jag vara otrygg som pedagog och samtidigt låta barnen utforska fritt?

En förmiddag som verkligen sätter spår och öppnar upp nya sätt att förstå sitt uppdrag.

Vi varvar övningar och föreläsning.

Se ett smakprov på föreläsningen här.

Förslag 4

Bestämma, fråga, tjata, vädja – att leda barn är inte alltid så lätt.

Att vara pedagog för barn, förälder eller familjehem innebär en form av ledarskap. Barnen är beroende av att du tar på dig ledartröjan och skapar en miljö som är trygg och skön för dem att vara i. Men hur ser vi egentligen på ordet “ledarskap”?

Hur bestämmer man på ett sätt som känns tryggt och positivt, utan att vara respektlöst eller kvävande? Hur är man en tydlig ledare för barn utan att barnet upplever att sitt livsutrymme förminskas?

En man i grå kostym med rufsigt hår riktar en banan framåt som en pistol och gör ett intensivt och överdrivet ansiktsuttryck, mot en vanlig ljus bakgrund.

Förslag 5

Förskollärare som pedagogiska ledare

Många förskollärare är obekväma med att se på sig själva som ledare och förebilder. Det påverkar hur man kan ta sig an uppdraget.

Denna föreläsning/workshop vänder sig enbart till förskollärarna i ett område.

“Wow, detta borde alla förskollärare i hela kommunen erbjudas.”

“Jag kände mig så stärkt, sedd och utmanad på samma gång.”

Förslag 6

Vad skäll och maktutövande gör för en hel förskolas utveckling

När barns integritet hotas, när de känner sig trängda och marken svajar under dem – då reagerar barn. På olika sätt.

Vi menar inget illa, men ändå kan det bli så fel.

Vi tittar på vad skäll egentligen innehåller och hur det kan förstås – och vad det gör med en förskola.

Föreläsningen är tänkt att vara tydlig i sitt budskap men samtidigt varmt inspirerande, med syftet att våga vända spegeln inåt och som pedagog vilja något annat.

Förslag 7

Skapa förutsättningar för uppmärksamhet och glädje

En halvdag fylld med konkreta, tydliga och verklighetsnära exempel på vad barn behöver för att kunna hamna i koncentration och känna lust att samspela.

Samling/möte – vad behöver vara på plats för att det ska bli bra?

Vi utforskar balansen mellan barns lust och vilja, och det faktum att verkligheten samtidigt innebär att anpassa sig till en grupp. Hur leder vi med respekt för alla barn, samtidigt som vi erbjuder ett tryggt och tydligt ledarskap?

Föreläsningen varvas med teori och aktivt deltagande.

En grupp små barn och en vuxen sitter i en cirkel på en grå matta och tittar på ett litet föremål i mitten. Barnen sitter eller ligger på runda mattor.

Förslag 8

De allra yngsta – att få vara det första mötet med utbildningssystemet

En föreläsning som lyfter, bekräftar och belyser den speciella yrkesskicklighet som krävs för att möta de yngsta barnens behov.

Små barn – starka känslor. Vad gör det med mig?

Anknytning – att göra sig tillgänglig och tolka olika behov.

Trygghetscirkeln – trygg bas och säker hamn. Hur kan den hjälpa oss att bygga upp en förskola där vi känner att vi “räcker till”?

Ett litet barn ler lyckligt med ansiktet och kläderna täckta av vit kräm eller färg och håller i ett runt föremål. Bilden är i svartvitt.